Det er Ikke Trends Der Tæller i Moden

Mode er noget, langt de fleste mennesker går op i. Det er ikke alle der vil stå ved, at de går op i moden, men de følger den sandsynligvis alligevel. Mode er nemlig et fænomen, som man ikke bare sådan lige kan slippe udenom. Det er en del af den sociale kontrakt, at have en forståelse for, hvordan ”man” klæder sig ordentligt på. Der er selvfølgeligt stor forskel i hvor meget folk går op i mode, og hvordan de griber konceptet an. For nogen handler det udelukkende om, at se præsentabel ud. De ønsker altså ikke at bruge en masse tid på at følge modens udvikling og være på forkant med tingene. Deres eneste interesse i moden er, at have tilpas meget forståelse for den, til ikke at bryde modereglerne. De ønsker altså primært bare, at være socialt accepterede, uden at skille sig ud på nogen særlig måde. I den modsatte ende har vi dem, der har moden som et centrum for deres liv. Her er moden mere end bare en hobby: den er en livsstil. Disse mennesker er altså opmærksomme på hvad der rør sig i moderverdenen, og de hopper altid med på den seneste bølge. De er ikke tilfredse, hvis de glider i ét med baggrunden. Deres mål der derimod, at skille sig positivt ud, ved at være på forkant med den seneste mode.

Den ene tilgang er ikke bedre end den anden. Det er udelukkende en smagssag: for nogle er det interessant og spændende at følge med, og for andre er det bare noget, man er nødt til at tage en smule højde for. De fleste mennesker befinder sig nok et sted i midten. Vi går altså op i at se flotte ud, og følger derfor moden med en vis interesse. Det kan af og til være sjovt, at hoppe med på en trend, og måske skille sig lidt ud, men det er ikke noget der er centrum for vores identitet.

Hvis du hører til den gruppe, så er det vigtigste faktisk, at du ikke overvurderer trends. Der er nemlig lidt for mange mennesker der tror, at trends er essensen af mode. At moden bare er den ene trend der afløser den anden. Hvis man tænker sådan, så bliver det hurtigt dyrt at ”følge moden”: trends er nemlig store skift. Tøj der er trendy i dag, er kikset om et halvt år. Trends kan være sjove at hoppe med på, men ingen er tjent med altid at jagte den seneste trend.

Modemærket Tommy Hilfiger opsummerer det meget godt i deres slogan: “We are not trendy. We have style”. Det er ikke holdbart at lægge alle sine kræfter i at være trendy, for trends er altid kortsigtede og erstattes lynhurtigt. Din egen stil bør derfor køre efter samme koncept, som når Tommy Hilfiger designer modetøj. Du skal sigte efter at have en stil, ikke efter konstant at være trendy.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.